I mit studie KrisPilates og Yoga tilbydes faste hold med pilates og yoga. Der er både hold som er en blanding af pilates og yoga, og hold som er yoga alene.

Yoga og pilates supplerer hinanden virkelig godt, da det giver mulighed for at arbejde med både krop og sind, smidighed og styrke.

Som Balanced Body instructor  og yogalærer arbejder jeg på mine forløb og hold meget med, at skabe balance mellem krop og sind, og det giver både pilates og yoga, samt kombinationen rigtig god mulighed for.

De forskellige hold har deres eget særpræg, som fx fokus på mobilitet og smidighed, styrke, kerne, og vejrtrækning og meditation, samt niveau.

Fælles for alle hold er, at træningen gennemføres i så optimalt et flow som muligt, for at opnå en meditativ og dynamisk oplevelse, der tillader at sindet stilnes for en stund.

Det vil fremgå af holdbeskrivelsen, hvilken type fokus det enkelte hold har.

Hos KrisPilates og Yoga

Jeg laver forløb á x antal uger, hvilket vil fremgå af produktbeskrivelsen, når du bestiller og tilmelder dig. Det er som oftest fra nytår til påske, påske til sommerferie osv. Skolernes ferier er trukket ud på forhånd.

Efter endt forløb starter et nyt forløb op, og en ny tilmelding er nødvendig. Dem der ønsker, at gentilmelde sig får førsteprioritet på det hold de gik på. Hvis du ønsker at komme på et hold efter forløbsstart, betaler du for de resterende gange der er tilbage.

Det er altid muligt, at komme og få en prøvetime, bare skriv eller ring til mig, så finder vi en ledig tid på det hold, der passer dig.  Hvis ingen af mine hold er mulige for dig, er du velkommen til at prøve selv at samle et hold på minimum fem personer, og kontakte mig, så kan vi prøve at finde et holdtidspunkt i fællesskab.

Når du tilmelder dig mere end ét hold om ugen, får du 25% i rabat på det billigste af holdene.

Som modtager af mit nyhedsbrev, får du altid en mail, når der er nye hold, workshops eller nyt i shoppen.

Find de faste hold her.

Om yoga

Yoga er efterhånden blevet en moderne måde at træne både krop og sind, men i virkeligheden har træningsformen mere end 5000 år på bagen. Den stammer oprindeligt fra Indien og er en træningsform, der inddrager både fysisk træning og mental balance. Så måske er det i virkeligheden ikke så underligt, at den stadig er populær i store dele af verden, og faktisk bliver mere og mere udbredt.

Hvordan træner man yoga?

Hvor mange andre træningsformer har fokus på det fysiske – altså på træningen af selve kroppens muskulatur – så kombinerer yogaen træning af kroppen med træning af sindet. Faktisk betyder ordet ”Yoga” noget i stil med ”at forene”.

Selve træningsøvelserne og stillingerne (asanas), arbejder typisk med afspænding, smidighed og stræk. Gennem små sekvenser af bevægelse arbejdes der med hele kroppen fra top til tå.

I yoga spiller vejrtrækningen en stor rolle, da man både bruger vejrtrækningen til at kontrollere kroppens bevægelser og til at opnå en større indre ro. Du vil i min undervisning ofte høre mig tale om at “lade vejrtrækningerne invitere bevægelserne med”.

Vejrtrækningen bruges også til at understøtte bevægelserne og stillingerne, og skabe en øget bevidsthed om kroppens og sindets processer, styrker og svage punkter.

 

Hvad er filosofien bag yoga?

Tanken bag yoga, som de fleste dyrker det i dag, er som sagt at forene krop og sind, men det kan være meget forskelligt fra yogastudie til yogastudie, hvordan det kommer frem i træningen.

Nogle steder er der et stort fokus på den åndelige og spirituelle del af yogaen, mens det andre steder er den fysiske træning i kombination med en afsluttende afspænding, der er i fokus. Klasserne og forløbene hos KrisPilates og Yoga er forskellige. Nogle blide med fokus på bløde og feminine bevægelser i flow med vejrtrækningen, andre mere kraftfulde som hatha og vinyasa.                                                                                Alle klasser afsluttes med savasana, en afspænding med en meditation en pranayama fokus.

Hvad man er mest til, er nok et spørgsmål om smag og behag. Så prøv dig gerne frem og mærk efter, hvor du føler dig mest hjemme.

 

Hvor effektivt er yoga?

Yoga kan være ekstremt effektivt. Den mentale og meditative del, fremmer både andre sportslige præstationer og skaber ro i krop og sind. Yoga og meditaion er yderst effektivt for at undgå stress, få mere ro og overskud.

Hos KrisPilates og Yoga er der både klasser, der giver sved på panden og klasser med afspænding og meditation. Yoga er som udgangspunkt for alle uanset niveau, og alle har gavn af det. Du skal bare finde det forløb, der passer til dig.

 

Kan jeg dyrke yoga, når jeg er gravid?

Yoga kan sagtens dyrkes af dig, der er gravid. Yoga er også godt til genoptræning af kroppen efter graviditeten.

Øvelserne foregår i et langsomt tempo, og åndedrætsøvelserne hjælper dig med at mærke din egen krop og dermed ikke overanstrenge den. Desuden kan de mange, gode stræk og styrkeøvelser være rigtig gode både for dig, der er gravid og for dig, der skal træne din krop op efter en fødsel.

Jeg har ikke nogle faste forløb for gravide, så kontakt mig, og lad og få en snak om hvad der passer dig bedst, på tlf. 61701160 eller mail@krispilates.dk 

Om pilates

Pilates er en træningsform, som efterhånden har gode 100 år på bagen. Det er en meget effektiv træningsform, der arbejder med stræk og med kontrol af hele din kerne og holdning, og den er bl.a. meget brugt af dansere, der netop har brug for styrke, smidighed og harmoni på én gang.

Hvor stammer Pilates fra?

Pilates blev opfundet af tyskeren Joseph Pilates i starten af det 20. århundrede, og startede som et træningsforløb af indsatte i en interneringsejer i England under 1. verdenskrig.

I 1926  flyttede Joseph til USA og begyndte at udbrede metoden under navnet “Contrology”.                Metoden tog sit udgangspunkt i at opbygge evnen til at kontrollere sine bevægelser og derigennem opbygge en stærkere og mere smidig krop, og var, og er stadig meget populær blandt dansere.

 

Hvordan foregår pilates træning?

Du kan træne pilates på mange forskellige måder, men i udgangspunktet behøver du kun din egen krop. Hos mig vil du blive undervis i matwork, hvor vi bruger kroppen og en måtte som vores primære redskaber.  Med årene er der dog blevet udviklet en række redskaber, som man kan bruge til at styrke effekten af øvelserne, f.eks. foamrollers og forskellige bolde. Disse vil du også møde på de forskellige klasser, og du kan finde flere af disse redskaber til pilates og yoga i min webshop.

Udgangspunktet i pilates træningen er din ryg og din kerne. Vi arbejder med at styrke hele dit ”korset”, så du får mere styrke i kroppen, får en bedre holdning og en harmonisk muskeltoning. Selvom pilates er en meget effektiv form for træning, er den også meget blid, idet du hele tiden arbejder i et roligt tempo og med blide stræk og øvelser.

 

Pilates tekniker

Da pilates arbejder så meget med stræk og hold, som jo er noget, der foregår inde i din krop, er der også en den teknik, du skal lære for at få mest muligt ud af undervisningen. Det skal du nu ikke lade dig afskrække af, for alle kan være med – uanset niveau. Men jo mere, du træner, jo mere vil du få ud af træningen, ganske enkelt fordi du lærer at bruge din krop rigtigt i alle øvelserne.

I pilates er der også et stort fokus på holdning. Igennem stort set alle øvelserne skal du arbejde med spænding og stilling i skulderblade, bækkenbund, mave, nakke og hoved. Når jeg arbejder med pilates, har jeg også et stort fokus på vejrtrækningen og på, hvordan du kan bruge den til at styrke dine krop og få endnu mere ud af øvelserne.

Du kan læse mere om hvorfor pilates er så godt lige her.

 

Pilates for gravide

”Må jeg godt dyrke pilates, når jeg er gravid?”. Det er et spørgsmål, jeg ofte hører, og svaret er, at ja, det må du gerne. Faktisk er Pilates en rigtig god træningsform for dig, der er gravid, fordi der ikke er nogle hurtige og voldsomme øvelser. Det hele foregår blidt, roligt og i din krops eget tempo.

Samtidig så træner pilates-metoden jo hele din kerne med ryg, bækkenbund, mave osv. – alle områder, der gerne skal fungere så optimalt som muligt under både graviditet og fødsel. Pilates er i øvrigt også rigtig god til genoptræning efter fødslen.

Jeg har ikke nogle forløb specifikt for gravide, men kontakt mig og lad os få en snak om, hvad der vil være det bedste tilbud for dig – tlf 61701160 eller mail@krispilates.dk

 

 

Pilates og yoga