Vi kender alle til, at blive pressede og i perioder lettere stressede, og det er der egentlig ikke noget forkert eller galt i.
Problemet opstå, hvis det er vedvarende og tiltagende, og derfor er jeg fortaler for at du forebygger, og bliver rigtig god til at lytte til din krop.

Når vi (kroppen) er i konstant alarmberedskab, stressede, så ophober der sig for meget kortisol og adrenalin i kroppen.
Vi har brug for adrenalin og kortisol, når vi står overfor opgaver, hvor vi lige skal stå lidt ekstra på tæer og være ekstra opmærksomme, men hvis det er konstant, så er det vældig skidt for os.
Ved en vedvarende stress belastning vil vores hippocampus skrumpe, og vores amygdala vil vokse.
Det er skidt!

Fordi

Hippocampus er den del af vores hjerne, der regulerer vores stress indtryk, og er med til at holde os opmærksomme og på rette bane, så at sige.

Amygdala er den del af vores hjerne, der hele tiden laver vurderinger af en given situation. Den hjælper os med at vurdere om der er fare på færde.
Når vi er i konstant alarmberedskab og stressede, så vil amygdala vokse.
Den ser fare alle vegne, og vi udvikler stille og roligt mere frygt og angst, ser kun udfordringer, og opbygger uhensigtsmæssige reaktioner og følelser.

Når amygdala vokser vil hippocampus skrumpe, hvilket medføre dårligere og dårligere regulering og hukommelse. Vi mister lettere tråden og fokus og vores mentale overskud rammes af ikke at slå til🥺
Det bliver en ond cirkel, at amygdala vokser ved vedvarende stresspåvirkning, og derved mindsker hippocampus, så der ikke længere kan reguleres.

De kan ikke vokse begge to, og de kan ikke mindskes begge to, og hvis amygdala først har fået overtaget og er vokset, så kan den ikke bare lige mindskes igen.

For at holde dem i rette balance har vi brug for nogle gange at mærke suset og føle os udfordret, men i højere grad også huske at geare ned, og sørge for vores ro og egenomsorg ❤️
Vi skal sætte os selv lidt længere frem i køen, og passe på os selv, med små ændringer i hverdagen, der søger for opmærksomhed på at trække vejret og sænke pulsen.