Et spørgsmål, der ofte dukker op er “hvad skal jeg bruge”, og jeg kan bestemt godt forstå, at man kan komme i tvivl, så det vil jeg her prøve at liste op for dig.

Der findes meget forskelligt udstyr, i mange varianter på markedet, og det er selvfølgelig individuelt, hvad man synes man har brug for, eller oplever glæde ved at bruge.

 

Som det første vil jeg anbefale dig en god måtte.

Du kan sammenligne dit køb af en yogamåtte med dit køb af fx løbesko. Den skal passe til dig og dit behov.
Der findes mange forskellige måtter på markedet, og ærligt…det kan være en jungle.

 

Overvej følgende, når du kigger efter en måtte:

– Hvilken type yoga skal du lave? Det kan nemlig have meget at sige i forhold til hvilken tykkelse, og overfladetekstur du skal vælge. 

– Tykkelsen – de mest almindelige yogamåtter er mellem 2-5 mmm tykke. De tyndeste er praktiske, hvis du fx skal rejse med den. Tykkelsen på måtten er en smagssag, men de fleste har stor glæde af en måtte på 4-5 mm, hvis de skal lave fx hatha, vinyasa eller lign flow yoga med blandede stående, siddende og liggende stillinger.

 – Overflade teksturen kan også være meget forskellig fra mærke til mærke. Nogle måtter har en mere ru overflade, som for mange giver en følelse af at stå bedre fast. Her kan fx nævnes måtterne fra Jade og SureGrip. Begge har en virkelig godt grip, og er utroligt skridsikre. Er du til en mere glat og “blød” overflade vil jeg helt klart anbefale dig en måtte fra Moonchild. Du skal nemlig ikke lade dig narre af den glatte overflade, for du står super godt fast på den. Den giver dig bare samtidig en rigtig god bevægelsesfrihed, når du skal lade fx fødderne glide fra en stilling til en anden. Disse tre er eminent gode måtter, og dem jeg selv bruger!

 – Prisen på en god måtte kan være meget afgørende for mange, og måske er du ikke klar til at investere 500-700 kr for en måtte. Men overvej det alligevel. Især hvis du gerne vil lave yoga én til flere gange om ugen, kan det godt betale sig, at finde en god måtte, der holder længe.

 

Blokke og bælte
Mange har desværre en opfattelse af at man ikke er dygtig til yoga, hvis man bruger udstyr.
Det er noget pjat!
Blokke og bælter er super anvendeligt til at støtte dig i din praksis og hjælpe dig til større bevægelsesfrihed.
Brug fx blokke i dine stående stillinger, hvor du ikke kan nå gulvet med hænderne, eller i siddende og liggende stillinger som støtte og fundament. De mest populære blokke er i kork eller let genanvendt ECA skum.
Bæltet er super anvendeligt til give stræk af fx dine haser. Lig på ryggen med bæltet om den ene fod strakt mod loftet, og leg med, at give efter i spændingerne på bagsiden af benet.

 

Et tæppe

Jeg har altid et tæppe med når jeg laver yoga. Uanset om jeg underviser eller selv deltager i en klasse. Det er rigtig rart at have, til at sidde på i krydsbensstillinger, eller til at have under knæet i knæ-stående stillinger. Derudover er det fantastisk afslappende, at ligge i savasana med et tæppe over sig, og mærke sin egen afgrænsethed, og kontakt med sig selv, liggende på måtten. Tæpperne her i shoppen har en lækker fasthed og tyngde, der gør dem super anvendelige både til knæene og til savasana. 

 

 

Yogapøller og meditationspuder
Jeg elsker min yogapølle!
Den hjælper dig i din siddende meditation, hvor du kan sidde både i krydsbensstilling eller på underbenene med pøllen mellem benene.
Du kan bruge den som genial støtte i forskellige afslappende stillinger – både yin og restorative stillinger. Mange bruger en pølle under knæene når de ligger i savasana efter en yogaklasse. Det tillader dine hofter og mænd af slappe ekstra godt af.

Hvis du gerne vil opbygge en meditationspraksis, så kan en meditationspude være en fordel. Den er mindre end en pølle og støtter dig i din siddende stilling. De fås i fx runde, halvmåne formede eller rektangulære.

 

Øjenpuder
Den vil jeg putte i forkælelse-nice to have kategorien. En øjenpude kan hjælpe dig dybere i din afspænding, da den lukker af for lys og sanseindtryk via øjnene, men også fordi det kan være meget beroligende at have den blide tyngde mod øjnene.
Nogle øjenpuder har tilmed en smule lavendel, som afgiver en beroligende duft.

 

En god vandflaske
Ja det virker måske skørt, men min erfaring er, at det er rigtig rart at kunne drikke en god slurk koldt vand efter sin praksis. Vælg en god stål flaske, og vær sikker på at vandet holdes koldt. Find mange varianter her.

 

God fornøjelse med at skabe din optimale yogapraksis.

Namaste

Kærligst K