Der er mange selvkærlige grunde til at lave yoga og meditere jævnligt, hvis ikke dagligt.
Jeg kan fx nævne:

  • det beroliger dit nervesystem
  • det styrker din vejrtrækning, dit immunsystem og din fordøjelse
  • det smidiggør dit bindevæv og dine muskler
  • det styrker dine muskler, dine led og sener
  • det hjælper dig til at give slip på spændinger og smerter
  • det skaber plads til mere selvomsorg og ro
  • det hjælper dig til at give slip på angst, vrede og tankemylder
  • det hjælper dig til at finde balance

 

Det er sådan med vaner, om det er nye du skal have, eller gamle du skal af med, det tager lidt tid at få det implementeret som en naturlig del af din hverdag.
Men det er ikke umuligt.

Du kan med fordel finde et yogastudie i nærheden af hvor du bor, og blive en del af et fællesskab, hvor du bliver hjulpet godt i gang med din yogapraksis. Her bliver du guidet og hjulpet, så du ikke selv skal “finde på”, hvad du skal lave når du er på yogamåtten.

Men du kan også sagtens få implementeret yoga hjemme.

Jeg vil anbefale dig, at kigge på, om du har en sted i din bolig, hvor du kan lave et “space”.
Et sted, hvor du kan have din yogamåtte, en pude og et tæppe, måske et stearinlys eller noget andet du synes er pænt at have omkring dig, liggende fremme, så det er lettere og mere naturligt, at finde derhen og bruge 5-10- 20-45 min.

Måske har du mulighed for, at dit space kan være fremme, måske har du bedre mulighed for, at du har det samlet i en kurv og tager det frem.
Gør det så nemt for dig selv som muligt.
Jo lettere vi gør det for os selv, jo større er sandsynligheden for at vi får det gjort.

Når du har dit space, så bliver det lettere for din nervesystem, og dit indre, lynhurtigt at indstille sig på, at nu er det dét her du skal.
Du forbereder sindet og sætter rammen, og gradvist vil din krop og dit sind kunne træde ind i den tilstand det fx er at meditere, eller bevæge dig roligt og med nærvær.

 

Yoga behøver ikke at være stringente specifikke stillinger. Prøv bare at stille dig på alle fire på måtten, træk vejret og se hvad din krop kalder på. Måske kommer bevægelserne helt af sig selv.

Kærligst K