Denne dosha er knyttet til elementerne luft og æter. Her tænkes æter som space og rum, hvilket gør vata til en meget let og svævende dosha, som ret let kommer i ubalance.

Du kan fx se skyer for dig eller en tynd pose, der svæver rundt på må og få.
Vata-typen er som regel karakteriseret ved, at være slanke eller spinkle af bygning. Deres hud er lys og ofte tør, ligesom deres hår der også har tendens til at være fint og tørt, og nogle gange lettere kruset.
De er kuldskær og har ofte kolde hænder og tager gerne en ekstra trøje på.
De sover let og taler hurtigt.

Når vata er i balance er de spontane, iderige, kreative, fleksible og ikke bange for at skulle omstille sig. De er opfindsomme og kaster sig gerne ud i nye eventyr.
Når vata derimod er i ubalance bliver de let nervøse og angste, og oplever enorm træthed, fordi de ikke kan sove. De bliver bekymrede, ufokusserede og deres tanker flyvske, som posen, der svæver rundt.

 

Vata-typen er den af de tre dosha’er, der lettest bliver stresset, og de oplever mest deres stress i form af tankemylder, bekymringer nervøsitet og angst, og mange vata typer vender det indad og bebrejder sig selv, at de bliver overvældede, mister overblik og får svært ved at træffe beslutninger de kan handle på.
Man kan sige at vata stress starter i hovedet i form af tanker, fordi der er for meget gang i luft elementet, der suser det hele omkring.

 

For at bevare vata balance eller få en vata type tilbage i balance, skal man tænke, at der skal puttes noget varme og tyngde ind. Det er faktisk fint for en stress sygemeldt vata at få lov at ligge med sin dyne på sofaen i en periode. De har godt af ro og af atfå lov at trække sig fra omverdenen for en periode.
Herefter er nøgleordene stabilitet og faste rutiner i hverdagen, så der er nogle faste holdepunkter at forholde sig til, og vata ikke flyver for meget rundt.

Meditation vil være virkelig godt for vata, men det er også vata, der har sværest ved at holde fokus i meditation, da deres tanker let vil strejfe rundt.
Så en solid, groundende hatha klasse med plads til fokus på underlaget og små opmærksomheds-meditationer i stillingerne vil være et rigtig godt sted at starte.