og derfor virker meditation ikke hver gang.

Stress kan vise sig på forskellige måder hos det enkelte menneske.
Vigtigst er at tage det alvorligt, da de signaler kroppen sender, er et tegn på, at der er noget du skal lytte til og ændre på.
Det er kroppens måde at kommunikere til dig.

Nogle mærker meget hurtigt kroppens signaler, og andre kan have svært ved det. Ens for alle er at stress som oftest er en kobling mellem krop, psyke og samfund og kommer til udtryk via fysiske, psykiske og adfærdsmæssige signaler eller symptomer

 

Vi kan dele stress ind i fire trin:

1- Balance eller akut stress
Denne form for stress kaldes også for sund stress. Den oplever vi alle i perioder og den er ok. Kendetegnet og det der gør den ok, er at den er kortvarig. Den opstår hurtigt og forsvinder hurtigt.
Den for os til lige at stå lidt ekstra på tæer for at performe bedre eller beslutte og handle hurtigere i en given situation. Den gør os opmærksom og øger vores opmærksomhed.

Du mærker:
– midlertidig hjertebanken
– knugen i brystet
– sommerfugle i maven
– at du sveder
– at du bliver tør i munden

 

2- Belastning eller moderat stress
Det er i denne fase, at kroppen vil begynde at sende dig nogle flere signaler om, at det er tid til at stoppe op. Tid til lige at trække vejret og holde en pause. Vi kan alle opleve at være i denne fase, og det vigtige at huske er, at det kan vi godt holde til – i en kortere periode. Problemerne opstår, når det bliver en for lang periode. Kroppen skal kunne nå at få mulighed for at geare helt ned og få ro på, da den langvarige stress belaster og slider både krop og sind. Det er i denne fase du skal gøre dig selv den tjeneste at lave gode pausevaner.

Du mærker:
– at du bliver irritabel
– anspændthed og ulyst
– at du sover dårligere og uroligt om natten
– træthed
– uro i kroppen
– tankemylder

 

3- Overbelastning eller kronisk stress
Nu er du nået til den fase hvor du for alvor skal stoppe op. Hvis du ikke skal ende med at gå ned med stress, så er det vigtigt at du trække bremsen, hvis du mærker disse signaler, for at undgå at det går alvorligt ud over dit helbred.
Det er desværre også i denne fase, at du faktisk har allersværest ved at opdage de signaler kroppen sender, og opdage, at du står og tipper lidt på grænsen af, hvad du kan klare.

Det du mærker:
– forhøjet blodtryk
– diffuse og uforklarlige smerter
– mave og fordøjelsesproblemer
– cyklus og menstruationsproblemer
– hukommelses prblemer – glemsom, ukoncentreret, uforkuseret

 

4- Stresskollaps
Nu har din krop sagt stop!
Din krop og dit sind har været for belastet i for lang tid, og siger for alvor stop. Hvis du oplever eller mærker disse signaler eller symptomer, er dit næste skridt at blive sygemeldt og få hjælp til stressbehandling. Du kan blive virkelig syg.

Det du mærker:
– besvimelse
– større hukommelsessvigt
– sammenbrud
– depression
– angst
– blodprop

 

Når det kommer til stress, så er vi alle i risikogruppen.
Vi kan alle blive ramt af stress, men bliver måske ramt på forskellige måder. Hvis vi fx kigger på de tre Ayurvediske typer, VATA, PITTA og KAPHA, så vil det være forskellige områder vi rammes på når det kommer til stress.

Uanset hvilken type du er, så er det bedste redskab selv-omsorg. At du sætter dig selv lidt længere frem i køen og skaber små ændringer i din hverdag, som gavner dig.
Pauser.
* Meditation.
* Yoga og bevægelse.
* Frisk luft og gåture.
Og lign

Det er så vigtigt, at du stopper op og passer på dig selv. LYT og MÆRK din krop. Den fortæller dig virkelig mange ting, og hvis vi øver os i at komme fra hovedet og ned i kroppen, så kan vi blive rigtig gode til at forebygge stress.

Pas på dig selv.