Denne dosha er knyttet til elementerne ild og vand, og er princippet om transformation og varme.

Du kan fx se et kraftfuldt, varmende bål for dig.

Du kan oftest kende en pitta-type på at de er slank til medium af kropsbygning. De har blødt hår, lys hud og en naturlig varme i kroppen. Deres forbrændingsevne er god og deres blik intenst og lidt skarpt.

 

Når pitta er i balance er de fulde af energi, ambitioner og passion. De er iderige og handlekraftige og arbejder sig mod målet med intelligens, orden og disciplin.

Når pitta derimod er i ubalance, vil de opfattes som utålmodige, lettere arrogante, og vrede. De har tendens til at arbejde for meget, og forventer det også af andre. De vil gerne have kontrol, og rammes lettere af for højt blodtryk og udbrændthed.

 

Pitta-typen oplever oftest at blive følelsesmæssigt stresset. Det kan fx være at de føler et større pres arbejdsmæssigt eller på anden vis presser sig selv for hårdt, go ikke helt kan leve op til forventninger. Her er oftest tale om egne forventninger som de tillægger andre også at have på deres vegne.

Pittas reaktionsmønstre er typisk udadvendte og kan ses som dette varme og blussende bål. De bliver let vrede og frustrerede, og skyder gerne skylden over på andre og bebrejder andre.

Ilden i denne dosha får for meget magt og bliver for intens, og det udløser i mange tilfælde symptomer som mavesår, forhøjt blodtryk, inflammationer og migræne

For at få pitta i balance igen, eller for at bevare balance, er det vigtigt at forestille sig, at der skal køles ned.

Det skal mødes med mådehold, mildhed og overbærenhed. Både fra pitta selv og fra andre.

 

Pitta har enorm gavn af at være i naturen, og især i nærheden af vand i den ene eller anden form da det har en kølende og beroligende effekt på både krop og sind.

En rigtig god pitta yogaklasse vil være en slow flow klasse, der inviterer til blidhed og meditation, eller en rolig yin klasse med tid til at være tilstede i stillingerne, og have fokus på vejrtrækning og afspænding.

Pitta skal øve sig i pauserne og tænke mere på væren end på gøren.