Pilates nær Holbæk er et effektivt redskab til at styrke kroppen og skabe harmoni i både krop og sind under din graviditet. På gravid holdet, får du mulighed for at hjælpe kroppen på vej, med blide bevægelser, stræk og fokus på åndedrættet.

 

9 GODE EGENSKABER ved at dyrke pilates som gravid

* Øvelserne styrker hele din krop, herunder ryg, bækken og bækkenbund.

* De blive bevægelser stimulerer dit kredsløb, lymfesystem og venepumpefunktion.

* Det vil forbedre dit åndedræt.

* Blide bevægelser og fokus på åndedrættet skaber balance og harmoni i både krop og sind.

* Du vil blive bedre til at være til stede lige nu og her, og mærke din krop.

* Skaber plads i kroppen til dig og din baby og bedre bevægelsesfrihed.

* Kombinationen af åndedræt og blid bevægelse vil sende en masse dejlig ilt til dig og din baby.

* Det vil give mere overskud og energi til din gravide krop.

* Styrker dig fysisk og mentalt til fødslen og tiden derefter.

Pilates? Det kan da ikke være så svært. Jeg mener, er det ikke helt simple og lidt kedelige øvelser man laver på gulvet, med en stor træningsbold?

Sådan er der nok mange, der tænker, inden de går ind til deres første pilates time. For hvor svært kan det egentlig være?

Men faktum er, at Pilates kræver meget mere end blot at udføre specifikke øvelser med og for din krop.

Pilates kræver fokus. Pilates kræver koncentration. Pilates kræver nærvær. Pilates kræver, at du er mentalt til stede, nu og her. Altså, hvis du gerne vil have resultater!

 

Udefra ser selve øvelserne måske ganske lette ud. Men ansigtsudtrykkene på mine holds deltagere viser ofte, hvad der i virkeligheden foregår. De kæmper hver især. Udtrykket i deres øjne fortæller om intensitet, fokus og koncentration. Og det kan være ganske hårdt og svært! Pilates er svært, fordi det kræver fokus at udføre øvelserne, som  går efter dine dybe muskler. Der arbejdes med de små muskler i bla mave og ryg, der stabiliserer og mobiliserer kroppen og gør, at du kan udføre alle de andre bevægelser, du laver i løbet af en dag. Altså styrker og støtter de kroppen til, at kunne få et funktionelt bevægelsesmønster.

“Jamen hvorfor skal man være så koncentreret?”

Det skal man fordi øvelserne træner de muskler, du normalt ikke træner. De dybe muskler. Derfor skal du i hver eneste øvelse et lag dybere end du plejer. Og dét kræver koncentration på måtten, hvis du vil have fat i de dybe muskler og have noget ud af træningen. 

Derfor er pilates præcis så hårdt, som du gør det til. Jo mere nærvær og koncentration du bringer ind i træningen, desto større udbytte får du.

 

Jeg har mange hold i løbet af ugen nær Holbæk, og der kommer mange forskellige kvinder og mænd på holdene. Både i alder og professioner. Det er tydeligt, at se, at de kvinder/mænd, som komme og lægger sig ned på måtten og har hovedet fuld af tanker, er dem som ikke får det maksimale ud af træningen. Og måske er det netop en af årsagerne til, at nogle vælger andre sportsgrene. Sportsgrene, der kræver mindre koncentration og fokus. En løbetur fx, med fuld musik i ørerne, giver luft – en skøn pause – hvor du kan løbe frit derudad, uden at skulle tænke videre over hvad du gør, imens tonerne af din yndlingssang fører dig fremad på vejen. Det er vidunderligt og det elsker jeg også selv.

Eller måske vælger du en fællestræning i fitnesscenteret med veninden, hvor der er plads til hyggesnak om løst og fast mellem øvelserne. Og det er slet ikke at kimse af. Både løbeturen og træningen med veninden er givdigt på hver sin måde. Men hvis du vil ind og have fat i de dybe muskler, så kræver det fokus og koncentration.

Når jeg instruerer mine hold ser jeg tydeligt, når mine elever virkelig øver sig i fokus og koncentration. De lukker øjnene. De lytter. De mærker og lader krop og åndedræt arbejde i et naturligt flow udfra de instrukser og cues jeg giver dem.

Jeg kan se at de nyder det og giver sig selv lov til at være til stede i det.

 

Hos KrisPilates nær Holbæk spilles lavt, afslappende musik, men det er nøje udvalgt musik, der sænker hjerterytmen og skaber grobund for fokus, ro og nærvær. Grobund for at være til stede. Små lukkede hold, med ro, tryghed.

Der holdes ikke pauser. De er nemlig naturligt indbygget i øvelsernes flow. Vejtrækningen er motoren og fungerer som indre musik, der danner en fast rytme, som akkompagneres af flydende bevægelser.

 

Og det er altså hér svaret skal findes. Pilates kræver din tilstedeværelse 100%, hvis du vil have 100% udbytte. OG når du er til stede og holder fokus, så vil det i meget høj grad styrke din fysiske sundhed men bestemt også din mentale.

Du har ikke lært det hele på 10 gange. Måske heller på 20. 

Der er mange principper, som skal anvendes ved hver enkelt øvelse, og det tager tid at kunne mestre så meget på en gang. Men alle skal starte et sted, og jeg lover dig, at du gradvist og næsten ubevidst bliver bedre og bedre. Ligesom mine elever, der nu lukker øjnene.

Men ikke dermed sagt, at du ikke får noget ud af træningen allerede fra første gang. For også her adskiller pilates-træningen sig fra andre sportsgrene.

For hver eneste gang du tager en time på måtten vil du mærke, at du rykker dig, du opdager nye muskler, nye lag. Du bliver bedre. 

Og jo bedre du bliver, desto hårdere bliver træningen. Din evne til at fokusere og kombinere alle principperne bliver bedre, og det fører dig endnu dybere ind i kroppen.

Og jo sjovere bliver det at gå til pilates.

De små øvelser, som du i starten troede var så lette, bliver pludselig til svære udfordringer, der kan mærkes – mærkes på den måde, der får musklerne til at sitre, får blodet til at pumpe rundt og skaber de positive forandringer i din krop. 

Men igen, pilates er selvfølgelig kun så svært, som du selv gør det til, men jeg vil gerne slå et kæmpe slag for den progressivitet, der vil ske med både din mentale og fysiske sundhed, når du dyrker pilates.

I en verden, hvor der er utallige træningsformer og  måder at vælge imellem, for at holde sig fit, kan det være lige så svært at vælge den træningsform, der passer én perfekt, som at skulle vælge en menu  på et menukort med 400 valgmuligheder. En jungle…!
 
Pilates er en lidt overset træningsform, og rigtig mange tror, at det " bare er noget med en stor bold", og fordi rigtig mange har den opfattelse, at det skal være mega high-impact træning for at være godt.
Og ja, hvis vi taler konditionstræning, så er der andre former, der egner sig bedre. Men taler vi smidighed, styrke, afstressning, kontrol og et optimalt og funktionelt bevægelsesmønster; de bevægelser kroppen er designet til at lave, så er pilates helt i toppen af valgmuligheder.
 
Forleden modtog jeg en sms fra en af mine relativt nye kunder. Hun har gået på et af mine faste hold i en måneds tid, deltaget på et par workshops og har nu tilmeldt sig alle de workshops jeg har i foråret!
 
Hun skrev:
 
”Kan det passe at man får mere mental energi af pilates? Synes jeg kan overskue mere og mere 😃”
 
Og et helt kort svar vil være:” JA!”
 
Men får at uddybe det lidt kan jeg fortælle dig, at indenfor den gren af pilates, jeg har taget min uddannelse hos, som hedder ”Balanced Body pilates instructor”, der arbejder vi med det naturlige åndedræt. Vi bruger åndedrættet som motoren, hvilket gavner det funktionelle bevægelsesmønster og iltoptagelsen. Dette reducerer stresshormoner i kroppen fordi det gode og optimale åndedræt skaber ro i vores nervesystem.
 
I mine pilates timer guider jeg vejrtrækningen rigtig meget, hvilket i starten kan virke helt uoverskueligt for nogen. Men stille og roligt finder man roen og det naturlige i, at trække vejret på den måde, jeg guider til, og oplever at kroppen arbejder, mobiliseres og styrkes optimalt.
Man bliver kort sagt bedre til at trække vejret, og det er essentielt for velværet, at ilten transporteres ordentligt rundt i kroppen. Samtidig bliver man smidig og styrket således, at kroppen ikke skal bruge unødig energi på at opretholde ”balancen”.
Det er jo vidunderligt!!
 
Hvis jeg skal nævne, i korte træk, hvad du vil få glæde af ved at dyrke pilates hos mig nær Holbæk ( og i al almindelighed) så læs blot videre. Her er NI gode grunde… og jeg kan sikkert nævne flere 😃


Åndedrættet -  det første og det sidste vi gør her i livet, så make it count. Et essentielt link mellem krop og sjæl.


Koncentration – om at mærke efter og være til stede i sin krop. Hvis koncentrationen er til stede i udførelsen af en øvelse, bliver øvelsen udført mest optimalt og vil gavne kroppen bedst.  Jeg vil hellere have at mine kunder laver få gentagelser af en øvelse, med fuld koncentration, end mange uden at være opmærksomme. (Læs mere om fokus og koncentration her)


Kontrol – have fokus og kontrol i øvelserne, således at de udføres med intention. Herved opnås et større fokus på at mærke sin krop og opnå de optimale bevægelsesmønstre.


Centrering - du får meget bedre kontakt til din core, da pilates er eminent til at få styrket de stabiliserende muskler i ryg og mave. Core er samarbejdet mellem ryg, mave, bækkenbund og åndedræt og det er vigtigt, at se på det i sammenhæng og ikke bare lave mavebøjninger. Det giver en flottere og mere rank holdning.  Vi kender alle til ondt i lænden eller til at vi sidder og falder sammen når vi arbejder ved en computer fx Vi overbelaster lænden og vores hoftebøjer "psoas" bliver stram og vi bliver svage i brystryggen. Da pilates arbejder meget med core og derved de lange rygmuskler vil du få en klart forbedret holdning . Din rygsøjle bliver både mobiliseret og styrket via de stabiliserende muskler.


Præcision – handler om at sammensætte koncentration, kontrol og centrering således, at hver bevægelse eller øvelse udføres så optimalt som muligt og med maksimalt udbytte, med minimal kraftanstrengelse.


Balance – både at kunne holde balancen rent fysisk, men også balancen mellem musklerne og bindevævet, så samarbejdet mellem disse gør at kroppens alignment er korrekt – altså at knogler og led holdes på plads og er placeret rigtigt i forhold til hinanden. Samtidig skabes en ro og et nærvær i kroppen, så  du vil opleve, at der er balance mellem krop og sjæl. Deraf kommer det mentale overskud.


Rytme og flow – alle øvelser og bevægelser i pilates sammensættes så der er rytme og flow, da dette giver en følelse af bløde, graciøse og funktionelle bevægelser. Der må gerne være lidt ballerina gemt i os alle 😊


Helkrops træning – pilates handler om at integrere bevægelser ind i en helkrops oplevelse, så både krop og sind oplever at finde balancen. Hel kroppen bliver trænet og smukt tonet.


Afspænding – i alle aspekter i livet er det vigtigt, at finde balancen mellem anstrengelse og afslapning. Pilates indbyder til, at være til stede i sin krop og mærke efter; mærke sit åndedræt, mærke at musklerne slapper af og hjerterytmen finder et godt flow.
 
En smuk krop er rank og stolt, og er en krop, der kan både spænde op og afspænde.

Kærligst
Kristina

 

Pilates blev skabt af Joseph Pilates som blev født i Tyskland i 1880. Joseph havde en drøm om at introducere sine versioner om "mind body fitness" til alle aspekter af livet. Lige fra skoleliv til voksenliv. Han var lidt forud for sin tid og blev mødt af et samfund, der ikke var parat til at modtage hans versiner. Han modtog derfor ikke megen anerkendelse i den til han levede, men takket være en lille gruppe mennekser, der fulgte ham og blev lært op i hans studie i New York, blev metoden ført videre.

Pilates er en virkningsfuld ot innovativ mind-body træningsmetode.

Pilates er effektivt og sikkert at dyrke og henvender sig til alle uanset udgangspunkt. Pilates kan være blid træning men også meget hård træning. Pilates får dig til at føle dig i bedre form og vil give dig en fastere og mere harminisk krop. Du vil få en bedre, smukkere og stærkere kropsholdning. Din krop vil blive sundere og stærkere og vil kunne klare dagens strabadser. Overordnet styrker pilates maven og ryggen - din kerne - din core. Det er arbejde med smidighed, styrke og stabilitet i hele kroppen og ikke mindst evnen til at udføre korrekte og funktionelle bevægelser. Du vil få et mere funktionelt bevægelsesmønster.

Pilates har til formål at skabe en graciøs, smuk og elegant krop og samtidig øge kroppens funktionalitet til en hver lille detalje i kroppen. Fra top til tå.

Pilates stimulerer den indre krop. bevægelser og åndedræt stimulerer metabotalismen som er den livsnødvendige nedbrydning og opbygning af cellerne i kroppen. Fordøjelse og lymfesystem samt iltning af kroppen optimeres.

Mentalt effekt. Det intense arbejde med åndedrættet, koncentrationen og kropsbevidstheden stimulerer dig positivt på det mentale plan. Evnen til at være i nuet, kontakten til følelserne og den positive energis styrkes. Pilates er et eminent redskab til at tackle hverdagens stress.

Pilates består af en række originale øvelser som Joseph Pilates skabte. Disse geniale øvelser er kernen i pilates træning, hvor man især styrker sin core. Pilates har sidenhen udviklet sig således at der findes forskellige variationer af de enkelte øvelser, hvilket giver underviseren rig mulighed for at modificere øvelserne til den enkelte. De originale øvelser er ret krævende men der findes altid en mulighed for at modificere.

Pilates udføres også med småredskaber som bolde, elastikker, foamrollers og håndvægte.

Det er vigtigt at træne sine fødder, så de både mobiliseres og stabiliseres. Fodtræning som kroppen vil takke dig for. Hælspore, nedsunken forfod, knyster, ømme fødder eller andre smerter i kroppen kan nogle gange afhjælpes ved at fokusere på fodtræning.

smerter i kroppen kan ses på med holistiske øjne. Se på kroppen som en helhed.

Ja fødderne…ofte glemt, pakket ind i sko det meste af tiden, og noget vi  først skænker en tanke, når de gør ondt eller hvis nogen gør os opmærksomme på dem.

Fødderne bliver derfor dovne, stive og svage. De gør ondt og det udløser kædereaktioner op igennem kroppen som fx stivhed og muskulære ubalancer. Kropsholdningen, åndedrættet  og blodcirkulationen forandres, hvis fødderne ikke kan arbejde optimalt.

Så kort sagt dikterer vores fødder rigtig meget i forhold til resten af kroppens funktioner.