Hvad har den tyske AUTOBAHN og pilates med hinanden at gøre?

hvorfor er pilates godt, pilates, krispilates, åndedræt, træning, åndedrætstræning,

Ikke meget tænker du nok…

Men da jeg kørte på autobahn forleden, fik det mig alligevel til at tænke.

Jeg har aldrig kørt på autobahn før og har i mange år haft et helt særligt billede af hvad det er. Jeg har haft en forestilling om, at autobahn var noget helt vildt. Kæmpe stor motorvej med mindst seks spor i hver retning og at alle, som i ALLE kører mindst 200 km i timen. En forestilling om at det var uoveskueligt, farligt og noget nær en nærdødsoplevelse at køre dér.

Men da vi skulle hjem fra denne sommers ferie i Frankrig, i bil, for første gang, og havde valgt at køre turen på 1300 km i et stræk og derfor var nødt til at skiftes til at køre, så fik jeg en anden oplevelse.

Det er jo bare en motorvej…

Ja, der er mere end to spor meget af vejen og ja en del kører ret hurtigt. Men det er stadig bare en motorvej, hvor jeg kører for at komme fra A-B. Der var faktisk et ret godt flow, der blev taget hensyn trods høj fart og vi kom sikkert hjem.

Og lur mig om ikke denne første, positive oplevelse gør, at vi har lyst til at tage turen sydover igen.

 

Og hvad har det så med pilates at gøre…?

 

Jo altså…

 

Jeg sad og blev bevidst om min egen oplevelse af at prøve noget for første gang og at få ændret min forestilling om det.

 

Jeg får mange mails fra kvinder og mænd, der er i tivivl om hvad pilates er og som har et billede af, at det kan da ikke være så svært. For, er det ikke helt simple og lidt kedelige øvelser man laver på gulvet, med en stor træningsbold?

 

Nej…det er det ikke…

 

Her er sammehængen mellem autobahn og pilates.

Man bliver nødt til at prøve det for at mærke på egen krop, hvad det er og hvad det gør for én.

Måske er det billede man har i sit hoved slet ikke det reelle billede når man prøver, at deltage i en pilatestime, hvor  hele kroppen er i spil og bliver styrket, og hvor balancen mellem krop og sind er i fokus.

Hvis jeg skal nævne, i korte træk, hvad du vil få glæde af ved at dyrke pilates hos mig ( og i al almindelighed) så læs blot videre. Her er NI gode grunde… og jeg kan sikkert nævne flere J

 

  • Åndedrættet -  det første og det sidste vi gør her i livet, så make it count. Et essentielt link mellem krop og sjæl.
  • Koncentration – om at mærke efter og være til stede i sin krop. Hvis koncentrationen er til stede i udførelsen af en øvelse, bliver øvelsen udført mest optimalt og vil gavne kroppen bedst.  Jeg vil hellere have at mine kunder laver få gentagelser af en øvelse, med fuld koncentration, end mange uden at være opmærksomme.
  • Kontrol – have fokus og kontrol i øvelserne, således at de udføres med intention. Herved opnås et større fokus på at mærke sin krop og opnå de optimale bevægelsesmønstre.
  • Centrering - du får meget bedre kontakt til din core, da pilates er eminent til at få styrket de stabiliserende muskler i ryg og mave. Core er samarbejdet mellem ryg, mave, bækkenbund og åndedræt og det er vigtigt at se på det i sammenhæng og ikke bare lave mavebøjninger. Det giver en flottere og mere rank holdning.  Vi kender alle til ondt i lænden eller til at vi sidder og falder sammen når vi arbejder ved en computer fx Vi overbelaster lænden og bliver svage i brystryggen. Da pilates arbejder meget med core og derved de lange rygmuskler vil du få en klart forbedret holdning . Din rygsøjle bliver både mobiliseret og styrket via de stabiliserende muskler.
  • Præcision – handler om at sammensætte koncentration, kontrol og centrering således, at hver bevægelse eller øvelse udføres så optimalt og med maksimalt udbytte med minimal kraftanstrengelse.
  • Balance – både at kunne holde balancen, men også balancen mellem musklerne og bindevævet, så samarbejdet mellem disse gør at kroppens alignment er korrekt – altså at knogler og led holdes på plads og er placeret rigtigt i forhold til hinanden. Samtidig skabes en ro og et nærvær i kroppen, så  du vil opleve, at der er balance mellem krop og sjæl. Deraf kommer det mentale overskud.
  • Rytme og flow – alle øvelser og bevægelser i pilates sammensættes så der er rytme og flow, da dette giver en følelse af bløde, graciøse og funktionelle bevægelser. Der må gerne være lidt ballerina gemt i os alle J
  • Helkrops træning – pilates handler om at integrere bevægelser ind i en helkrops oplevelse, så både krop og sind oplever at finde balancen. Hel kroppen bliver trænet og smukt tonet.
  • Afspænding – i alle aspekter i livet er det vigtigt, at finde balancen mellem anstrengelse og afslapning. Pilates indbyder til at være til stede i sin krop og mærke efter; mærke sit åndedræt, mærke at musklerne slapper af og hjerterytmen finder et godt flow.

 

En smuk krop er rank og stolt, og er en krop, der kan både spænde op og afspænde. Og øvelsen i at finde netop denne balance i krop og sind, skal prøves og ikke bare forestilles.

Du kan læse mere om hvorfor pilates er så genialt her.

 

Hos KrisPilates spilles lavt, afslappende musik, men det er nøje udvalgt musik, der sænker hjerterytmen og skaber grobund for fokus, ro og nærvær. Grobund for at være til stede.

Der holdes ikke pauser. De er nemlig naturligt indbygget i øvelsernes flow. Vejtrækningen er motoren og fungerer som indre musik, der danner en fast rytme, som akkompagneres af flydende bevægelser.

Pilates kræver din tilstedeværelse 100%, hvis du vil have 100% udbytte. OG når du er til stede og holder fokus, så vil det i meget høj grad styrke din fysiske sundhed men bestemt også din mentale sundhed.

Du har ikke lært det hele på 10 gange. Måske heller på 20. 

Der er mange principper, som skal anvendes ved hver enkelt øvelse, og det tager tid at kunne mestre så meget på en gang. 

Men alle skal starte et sted, og jeg lover dig, at du gradvist og næsten ubevidst bliver bedre og bedre. Ligesom de af mine elever, der nu lukker øjnene og er fuldt ud til stede I deres egen krop.

Men ikke dermed sagt, at du ikke får noget ud af træningen allerede fra første gang. For hver eneste gang du tager en time på måtten vil du mærke, at du rykker dig, du opdager nye muskler, nye lag. Du bliver simpelthen bedre og bedre. Stærkere og stærkere og mere og mere smidig. 

Og jo bedre du bliver, desto hårdere bliver træningen. Din evne til at fokusere og kombinere alle principperne bliver bedre, og det fører dig endnu dybere ind i kroppen.

Og jo sjovere bliver det at gå til Pilates.

De små øvelser, som du i starten troede var så lette, bliver pludselig til svære udfordringer, der kan mærkes – mærkes på den måde, der får musklerne til at sitre, får blodet til at pumpe rundt og skaber de positive forandringer i din krop. 

Men igen, pilates er selvfølgelig kun så svært, som du selv gør det til, men jeg vil gerne slå et kæmpe slag for den progressivitet der vil ske med både din mentale og fysiske sundhed, når du dyrker pilates.

 

Sååå… jeg kastede mig ud i sommerferietrafikken på den tyske autobahn. Hvornår kaster du dig ud i at mærke den positive effekt af pilates træning?

 

 

 

Er det NU det er tid?

Se alle holdene her