De elskede klipklappere - kan du klare testen?

fodtræning, klipklappere, træning af fødderne, ondt i fødderne

Rigtig mange hader fødder og tæer…

Der er grimme, skæve, knoglede, krogede, har hård hud og grimme negle. Og så kan de lugte…

Jeg er ikke en af dem, der hader fødder ( jo …hvis de lugter, så er jeg ikke fan…).

Jeg har for vane at kigge meget på andres fødder, deres måde at stå på, gå på,  og hvilke sandaler eller sko de går i. Det lyder måske lidt tosset…men lidt nørdet har man vel lov at være.

Især her om sommeren synes jeg, at det er interessant at kigge, fordi fødderne jo er lidt mere synlige i og med, at vi lufter dem i sandaler eller klipklappere.

 

 

Dette blogindlæg kommer til at handle om fødder, træning af dem og klipklappere.

 

Fødderne…ofte glemt, pakket ind i sko det meste af tiden, og noget vi  først skænker en tanke, når de gør ondt eller hvis nogen gør os opmærksomme på dem.

Vores fod har 26 knogler, 33 led og 24 muskler og ligesom resten af kroppen skal det også holdes ved lige og arbejdes med.

Fødderne bliver derfor dovne, stive og svage. De gør ondt og det udløser kædereaktioner op igennem kroppen som fx stivhed og muskulære ubalancer. Kropsholdningen, åndedrættet  og blodcirkulationen forandres, hvis fødderne ikke kan arbejde optimalt.

Så kort sagt dikterer vores fødder rigtig meget i forhold til resten af kroppens funktioner.

Så husk at give fødderne lidt opmærksomhed!!

Der er en masse du selv kan gøre for at holde fødderne sunde, smidige og stærke, og som med resten af kroppen, er der ikke noget, der er et quickfix. Der skal lidt fokuseret arbejde til. Men det behøver ikke være helt uoverskueligt for dig at komme i gang. Lidt hver dag er bedre end ingenting.

Når jeg afholder fodtræningsworkshop, så guider jeg dig igennem 2 timers fodtræning, med et hav af øvelser og måder, hvormed du kan smidiggøre og styrke fødderne. En masse øvelser som du nemt kan lave derhjemme, og putte ind i din hverdag, som det giver mening for dig.    

2 timer!!

Ja. Men bare rolig du behøver ikke at lave ALLE øvelser HVER gang du vil træne dine fødder lidt. Ligesom med resten af kroppen, så behøver man ikke at lave alle øvelser, man kan, for fx maven eller ryggen, hver gang man træner. Man kan plukke lidt ud og på den måde skabe variation og komme det hele omkring henover en periode. Det er godt for kroppen med variation, og det er det også for vores fødder.

Vores krop er nemlig så smart, ( og her kan jeg fortælle en masse om bindevævet og funktionelle bevægelsesmønstre, men det gør jeg ikke du kan læse om det her, hvis du vil) at den husker vores bevægelsesmønstre og så tror den, at det er sådan vi/kroppen skal være og begynder at ”bygge” dig sådan.

Hvis du fx altid laver den samme træningsøvelse for maven så bliver den vildt overrasket, når du en dag kaster dig ud i at gøre noget andet.  Derfor er variation rigtig godt!!

En simpel øvelse, som er voldsomt undervurderet og som du let kan gøre hver dag er at "flette fingre med dine tæer". Det kan gøre lidt ondt i starten, men det skal nok blive bedre. Trust me!

Start stille og roligt med at placere fingrene ude ved spidsen af tæerne og bevæg dem så langsomt ned ml tæerne. Det kan tage dage eller uger før du oplever at dine tæer vil samarbejde med dig, men jeg lover dig, at det er så godt for dine fødder og dine tæer som bliver rettet ud, du får bedre kontakt til dit underlag, og får en flottere kropsholdning da dine fødder kan arbejde mere optimalt.

Rigtig mange oplever bedring i fødderne og at de får rettet skæve tæer ud, ved at lave denne lille "kærlige" øvelse.

fodtræning, klipklappere, træning af fødderne, ondt i fødderne

Klipklappere - de elskede klipklappere

Træning af fødderne er én ting, vores fodtøj er én anden ting, og her vil jeg fortælle dig lidt om klipklappere.

Jeg er selv kæmpe fan af klipklappere! Faktisk er jeg kæmpe fan af at have bare tæer og klipklappere giver lidt følelsen af at have bare tæer.

Jeg bliver rigtig tit spurgt om klipklappere er gode for fødderne, at gå i og der er nok også delte meninger om det. MEN min holdning er, at nogen er klipklappere gode for og andre er de ikke gode for.

Og for at finde ud af hvilken kategori du er i kan du lave "Klipklaptesten".

Det er ret simpelt.

Tag et par klipklappere på og gå en lille tur. Bare gå derudaf, helt som du plejer. Så skal du kigge ned på dine tæer og lægge mærke til, hvad de gør når du tager et skridt.

De kan gøre to ting:

  1. dine tæer løfter sig når du træder et skridt frem
  2. dine tæer knuger sig sammen, når du træder et skridt frem.

Hvis du er i kategori nummer et så er klipklappere faktisk fine for dig, da dine tæer kan arbejde frit som de ville gøre i andre sko eller på bare tæer.

Hvis du er i kategori nummer to, så er klipklappere ikke optimale for dig da dine tæer skal arbejde rigtig meget for at holde skoen på plads, så den ikke falder af og derfor vil sandaler med rem om hælen være bedre for dig og din krop.

Hvis du knuger tæerne sammen og går i længere tid på den måde, så vil du sandsynligvis hurtigt mærke, at du får ondt ovenpå din fod og op i læggen. Du bliver simpelthen øm og krampagtig når du går.

Prøv at lege lidt med det og mærk efter, hvordan det føles for dig på nuværende tidspunkt. Hvis du knuger tæerne sammen og bliver øm, så kan det give mening at lave nogle fodøvelser der styrker foden de rigtige steder. OG OG OG, hvis du bare er kæmpe fan af klipklappere og simpelthen ikke vil undvære dem, så kan jeg virkelig varmt anbefale at du prøver Five toe klipklappere fra Toesox! Du kan finde et udvalg i shoppen her.

De er FABELAGTIGE for fødderne, giver følelsen af frihed til fødderne OG sidder meget bedre fast på din fod, så du ikke skal knuge tæerne sammen for ikke at tabe dem.

Samtidig er det sundt for dine tæer at blive spredt fra hinanden, da det giver dig et rigtig godt fodfæste og hjælper dit afsæt når du går.

Sæt fødderne fri, men glem dem ikke!